amerika-wa-ny.reismee.nl

Dag 8 New York

Vanmorgen opgestaan met een lekker zonnetje. Eerst weer genoten van een lekker ontbijt in ons hotel en daarna weer richting metro.

Vanaf daar liepen we naar South Street Seaport, we zouden daar fietsen gaan huren. Gelukkig verliep dit een stuk beter dan in Washington en al snel stonden we buiten met onze fietsen. Op naar de Brooklyn Bridge.

De Brooklyn Bridge verbindt Manhattan en Brooklyn. Brooklyn is een wijk van New York met meer dan 2,6 miljoen inwoners. De naam komt van het Nederlandse Breukelen. Brooklyn is een stuk rustiger en relaxer dan Manhattan, dus ideaal om te fietsen. Allereerst fietsen we natuurlijk over de Brooklyn Bridge, de eerste uit staal opgetrokken brug ter wereld. Middenin, tussen de rijbanen voor de auto's in, loopt een fiets- en wandelpad. Fietsen is wel lastig omdat de wandelaars niet echt opletten, we waren blij dat we een fietsbel hadden. Maar wat een prachtige brug om overheen te fietsen. De brug is in 1883 officieel geopend.

In Brooklyn aangekomen gingen we eerst naar het Brooklyn Bridge Park, vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de skyline van Manhattan. Helemaal omdat het zo'n mooi weer was vandaag, helder, blauwe luchten en af en toe een wolkje. We hebben dan ook volop foto's gemaakt.

Daarna doorgefietst naar de wijk Dumbo (District Under the Manhattan Bridge Overpass), dit ligt aan de linkerkant van de Brooklyn Bridge. Als eerst gingen we, nou ja ik niet, een ijsje halen bij chocolaterie Jacques Torres. Tegenover deze winkel vind je een oud pakhuis genaamd Empire Stores. Je vindt hier wat winkels, restaurants en kantoren. Vanaf het dak heb je een prachtig uitzicht over zowel de Brooklyn Bridge als de Manhattan Bridge. Het was ondertussen alweer lunchtijd, dus maar iets gezocht om wat te eten. Gelukkig zijn er genoeg eetgelegenheden in New York, we hoefden dus niet lang te zoeken. Naast de Empire stores zat lunchzaak Atrium, erg lekker gegeten.

Na de lunch nog even doorgefietst naar Washington Street, hier is de bekende foto gemaakt van de Manhattan Bridge met het Empire Building op de achtergrond. Daarna weer snel richting Brooklyn Bridge gefietst, we moesten de fietsen gaan inleveren, we hadden ze voor 4 uur gehuurd.

Na het inleveren van de fietsen zijn we naar Civic Center gelopen. Je vindt hier de prachtige gebouwen van de United States Court House en Supreme Court. Dit is vooral bekend uit de serie Law and Order. Daarna verder gelopen naar Chinatown. Er wonen ongeveer 700.000 Chinezen in New York. Het lijkt net of je echt in China bent, overal Chinese uithangborden, kraampjes met eetwaren waarvan de herkomst niet duidelijk is en overal Aziatische mensen.

Vlakbij Chinatown vind je Little Italy, dit centreert zich vooral in Mulberry Street. Overal ristorante Italiano en volgens mij de enige plek in New York waar je een straat vol terrassen hebt. We hebben dan ook even lekker een wijntje gedronken op een van de terrassen.

Daarna met de metro terug naar ons hotel.

's Avonds zijn we een lekkere hamburger gaan eten bij een Ierse pub. En daarna door naar het Empire State Building, we wilden graag 's avonds omhoog gaan. Helaas stond er een hele rij. In het begin ging het nog wel snel, maar het heeft ons uiteindelijk ruim 1,5 uur gekost om boven op de 86e verdieping te komen. Het uitzicht maakte wel veel goed. Omdat je buiten staat, kan je prachtige foto's nemen. Vooral 's avonds is dit erg mooi om te zien met al die lichten. Je kan helemaal rondom lopen en overziet dus de hele stad. We hadden ook wel geluk dat het droog en helder weer was. Daarna weer in de rij om naar beneden te gaan. Hoewel ik het uitzicht erg mooi vond, vonden we dit het entreegeld niet waard. Dit vooral door het lange wachten en de grote drukte boven.

Rond 22.30 uur weer teruggelopen naar ons hotel. Morgen onze laatste dag. Manon en Nick blijven nog een week, die brengen we morgen weg naar het station waar ze met de trein naar Boston gaan.