amerika-wa-ny.reismee.nl

Dag 5 New York

Vanmorgen vroeg opgestaan met regen. We moesten op tijd ontbijten want we hadden tickets gereserveerd voor het 9/11 Museum. Maar eerst lekker ontbijten, dat was een stuk beter dan in Washington. Daarna snel met de metro downtown.

Het 9/11 Museum is opgedragen aan de 3000 slachtoffers van de aanslag van 11 september 2001. Het museum ligt ondergronds onder het memorial. In het museum vind je in de foto's en namen van alle slachtoffers, overblijfselen van de Twin Towers, een film over de opbouw van het memorial en de Freedom Tower. Maar meest indrukwekkend is de Historical Exhibition. Hier vind je oproepen voor vermiste personen, voicemail berichten die je kunt beluisteren van vrienden die naar slachtoffers bellen. Maar ook van een slachtoffer naar zijn vrouw, waarin hij aangeeft dat het niet goed gaat aflopen, dat hij van haar houdt en dat hij haar nog een mooi leven toewenst. Overal zie je nieuwsbeelden van de fatale dag, hoor je ooggetuigen en verschijnen er teksten op de muren. Ook zie je gevonden voorwerpen, foto's te veel om op te noemen. Ontzettend indrukwekkend allemaal. We hebben hier ongeveer 2 uur rondgelopen. Daarna eerst even koffie gaan drinken om alle indrukken te verwerken.

Het grijze beton dat je op de foto hierboven ziet is de vierkante bak van de memorial fonteinen. Dus de plaats van een van de Twin Towers.

Dit zijn de restanten van een onder het puin vandaan gehaalde brandweerwagen.

Gedeeltes van de oude fundering.

Terug naar buiten om het memorial te bezichtigen. Op de 2 plekken waar vroeger de Twin Towers gestaan hebben, zijn 2 enorme fonteinen gemaakt. Het water verdwijnt in een diep zwart gat, net als de Twin Towers. Op de randen staan de namen van alle slachtoffers. Ook hier weer maakt de eenvoud van het memorial een diepe indruk. Bij sommige namen ligt een witte roos, deze mensen zouden vandaag jarig zijn.

Het was ondertussen alweer 12 uur geweest, tijd voor een lunch. Lekker een broodje bij Subway, dat gaat er altijd wel in.

Na de lunch zijn we naar Wall Street gelopen, het Financial District van Manhattan. Hier vind je onder andere de Stock Exchange en City Hall. Je vind in dit deel van Manhattan ontzettend veel wolkenkrabbers die vandaag ook letterlijk in de wolken lagen.

Ook zijn we op zoek gegaan naar de Charging Bull, een enorm bronzen beeld van een stier. Deze stier was een cadeau aan de stad New York en was zonder overleg 's nachts geplaatst voor de New York Stock Exchange. Nu is hij verplaatst naar een betere plek in de buurt.

Daarna door naar One World Observatory, we hadden tickets voor 14 uur. Helaas begon het weer licht te regenen. Daar aangekomen zei de suppoost dat er geen uitzicht was vandaag. Maar wij hadden al tickets. Gelukkig mocht je deze kosteloos omboeken, dat hebben we dan ook meteen maar gedaan. Voor vrijdag geven ze goed weer op, dus wij gaan vrijdagochtend opnieuw naar One World Observatory in de Freedom Tower.

Wat nu ... Walter wilde niet te ver meer lopen, daar moesten we ook rekening mee houden. We besloten om wat te gaan shoppen in de Oculus, het nieuwe metrostation bij het 9/11 memorial. Dit is een heel modern, wit gebouw met 2 etages winkels. We hebben Menno en Walter midden in de hal bij stoelen laten wachten en wij zijn lekker gaan shoppen.

Na het shoppen zijn we naar Battery Park gegaan, helemaal beneden aan Manhattan. Vanaf hier heb je uitzicht over de Hudson en op het Vrijheidsbeeld. Nu is dit niet zo groot en het staat best ver weg, dus erg goed zie je het niet. Je kan wel een watertaxi nemen (35 dollar per persoon) of een excursie, maar daar hadden we geen zin in. Nu gaat er een gratis ferry naar Staten Island die ook langs het Vrijheidsbeeld vaart. We besloten die te nemen, we blijven tenslotte Hollanders wat betreft gratis. We hadden gelezen dat je aan de rechterkant van de boot moest gaan staan voor het beste uitzicht op Lady Liberty en op de skyline van New York, dus zo gedaan. En inderdaad kwamen we nu zo dichtbij dat we mooie foto's hebben kunnen maken.

Op Staten Island aangekomen moest iedereen van de boot af. In de aankomsthal liepen we meteen door naar de vertrekhal en 10 minuten later voeren we weer terug richting Manhattan, nu zaten we wel op de linkerzijde van de boot. Teven heb je vanaf de voorkant een mooi uitzicht op de skyline van Manhattan.

Daarna doorgelopen richting Stone Street, een klein straatje in oude stijl voor barretjes en restaurantjes. We hebben hier een hamburger gegeten bij Underdog, een cocktailbar met een kleine kaart. Leuke, aparte zaak, erg druk. Na het eten waren we weer moe aan het worden, dus op tijd terug naar het hotel. Anouk en Menno wilden nog gaan stappen vanavond, zij gingen naar rooftop bar 230 Fifth. De prijzen van de drankjes zijn hier erg hoog, dus ze hebben het niet laat gemaakt. Nick wilde nog even gaan sporten in de gym, daarna zijn wij samen met Manon en Nick nog wat gaan drinken in de bar van het hotel.

Nu ligt iedereen weer in bed, zijn voeten te laten rusten. We maken lange dagen, maar zien ontzettend veel. Er is ook zo veel te zien in deze stad, wij zien eigenlijk alleen nog maar de hoogtepunten.