amerika-wa-ny.reismee.nl

Dag 4 Washington - New York

Vanmorgen vroeg opgestaan. We wilden om 8 uur ontbijten zodat we op tijd konden uitchecken uit ons hotel. Op 10 minuten lopen vanaf ons hotel moesten we de bus nemen naar Union Station, deze rit duurde ruim 30 minuten. En dat voor 1 dollar per persoon, daar kunnen ze in Nederland nog wat van leren. Daar staat wel tegenover dat een glas wijn gemiddeld 13 dollar kost, maar daar heb ik het nu niet over.

Aangekomen op Union Station moesten we om 10.05 uur de Amtrak trein naar New York hebben. Deze had wel 20 minuten vertraging maar uiteindelijk zat iedereen met bagage in de trein. Wel verspreid over 2 wagons, het was ontzettend druk. Na een tocht van ruim 4 uur kwamen we aan in New York op Penn Station. Ons hotel was 10 minuten lopen vanaf het station, dus dat viel mee.

We overnachten in het Hyatt House, op de hoek van 28th Street en 7th Avenue. Hoewel de kamers klein zijn (maar dat is overal in New York) zien ze er nieuw ingericht uit. De kinderen zitten op de 7e en wij op de 9e verdieping. De kinderen hebben met zijn vieren 1 kamer, daar staan 2 tweepersoons bedden in. Ook hebben zij een keukentje, opnieuw met vaatwasser en magnetron.

Nadat we geïnstalleerd waren op de kamers zijn we eerst wat gaan eten, het was ondertussen 15 uur geworden, dus we hadden wel trek. Nu zit er tegenover het hotel een Mc Donalds, Amerikaanser kan het niet. Dus maar een hamburger to go en dan de straat op. Wat een verschil met Washington, dat is een erg mooie stad, schoon, veel groen. New York is veel minder schoon en druk, veel lawaai. Overal mensen en auto's. Maar de stad leeft wel!

Allereerst zijn we via Broadway naar Flatiron Building gelopen, de eerste wolkenkrabber van NY. 86 Meter hoog is het nu een kleintje ten opzichte van alle hoge gebouwen om hem heen. Flatiron Building ligt bij Union Square Park, een klein parkje met rondom mooie oude gebouwen. Dit Park ligt op de kruising van Broadway en 5th Avenue, tijd om winkels te gaan bekijken.

Het eerste gebouw wat natuurlijk opvalt is het Empire State Building, dit steekt overal bovenuit. Het eerste deel van 5th Avenue is nog niet zo bijzonder, maar hoe meer je richting Central Park loopt, hoe sjieker de winkels worden.

Midden op 5th Avenue vind je de New York Public Library. Dit is de op een na grootste bibliotheek van Amerika. De bibliotheek is verdeeld over meerdere gebouwen, waarbij deze de mooiste is. Buiten wordt de bibliotheek bewaakt door 3 leeuwen. Binnen is het prachtig, met schitterende zalen en plafonds. Maar wat vooral de meiden leuk vonden, Carry Bradshaw uit de film Sex and the city zou hier gaan trouwen. Ook zij heeft over deze trappen gelopen.

In warenhuis Saks zijn we de schoenenafdeling gaan bewonderen, hier vind je onder andere Louboutin en andere ontzettend dure merken.

Verder in de straat vind je winkels van Gucci, Bulgari, Rolex en andere dure merken. Geen winkels waar je gezellig even naar binnen loopt, maar wel leuk om langs de etalages te lopen. Aan het einde van 5th Avenue vind je Trump Tower. Mochten wij de vorige keer nog meer rondlopen, nu is de straat bij de ingang van het hotel afgezet, overal staan zwaarbewapende mannen. Je mag alleen de hal nog binnen en de roltrap op naar Starbucks, maar dat was het.

Naast de Trump Tower vind je Tiffany's & Co, een wereldberoemde juwelier. Je ziet hier de Tiffany diamant, een enorme gele diamant. Helaas laat ons budget niet toe dat er iets gekocht werd, we konden niet veel prijskaartjes zien liggen, maar de paar die we wel konden lezen waren flink aan de prijs.

Natuurlijk zijn we ook even bij Victoria's Secret binnen gegaan. Een schitterende winkel, met overal filmpjes en foto's van de shows. Op de 3e verdieping was een kleine tentoonstelling waar je ook de bekende veren kon bewonderen. Ik zal maar niet vertellen wat we allemaal gekocht hebben ...

Helaas begon Walter steeds meer last van zijn voeten en benen te krijgen. Ook de rest werd wat moe. Vandaar dat we de metro maar genomen hebben naar Times Square in plaats van te lopen. Eigenlijk viel dit de kinderen een beetje tegen, ze hadden er meer van verwacht. Ze vonden het kleiner dan ze dachten en ook de bal van oud en nieuw leek veel kleiner dan op tv. Het was ondertussen al bijna 19.30 uur, dus we hadden ook wel weer trek gekregen. In de buurt van Times Square vonden we een Mexicaans restaurant, dat is altijd wel lekker.

Na het eten toch nog maar even teruggegaan naar Times Square. Je moet dit ook eigenlijk in het donker zien, dan komen al die lichtreclames veel mooier uit. Nu vonden ze het allemaal ook veel mooier. En wat een drukte, overal lopen en zitten mensen. Het autoverkeer was wel rustiger geworden, maar toch.

Na veel foto's gemaakt te hebben, wilde iedereen terug naar het hotel. Dus maar weer de metro opgezocht en teruggegaan naar Hyatt House. Lekker even met de voetjes omhoog op bed.