amerika-wa-ny.reismee.nl

Dag 3 Washington

Wat een dag hebben we vandaag gehad, we zijn beroemd voor 1 dag in het Capitol! Maar laat ik bij het begin beginnen.

Vanmorgen rond 8 uur opgestaan. Op dat moment regende het weer. Eerst maar ontbijten en dan zien we wel verder. Na het ontbijt op de fiets richting het Witte Huis. Gelukkig werd het droog en dat is het eigenlijk de hele dag gebleven.

Vandaag mochten we wel langs het Witte Huis rijden. Een Amerikaanse vrouw gaf aan dat de beveiligingen sinds Trump veel strenger zijn geworden. Vaak wordt alles afgezet zonder reden. Volgens Walter was ze ook niet echt een Trump-fan. Gelukkig maar, je ziet genoeg mensen rondlopen met T-shirts met de tekst "Make America great again" of "Proud to be a republican". Als je dan ziet wat voor soort mensen dat zijn, dan zegt dat vaak al genoeg.

Maar goed, het Witte Huis. Anouk vond het een stuk kleiner dan verwacht. Je ziet het dan ook van een flinke afstand. Er stonden ook enkele personen te demonstreren tegen Trump, maar dat hadden we ook gezien toen Obama nog aan de macht was. Hierna door gefietst naar het Visitor Center van het Witte Huis. Hoewel we geen tijd hadden om de film te bekijken, is zo'n Visitor Center toch altijd wel leuk om te bezoeken.

Daarna zijn we over de Pennsylvanian Avenue naar het Capitol gefietst. Het leuke hiervan is dat het fietspad midden op de weg, dus tussen beide rijbanen in ligt.

Bij het Capitol aangekomen snel de fietsen neergezet tegen een hek en naar binnen gegaan. We hadden een tour geboekt om 11.40 uur en we moesten 3 kwartier van tevoren aanwezig zijn ivm de veiligheid checks. Het United States Capitol biedt plaats aan het congres, dit zijn de leden van de Amerikaanse Senaat en de leden van het Huis van Afgevaardigden. Met de bouw van het Capitol werd begonnen in 1797. Tijdens de tour krijgen we eerst een film te zien van de geschiedenis van het congres. Met natuurlijk flink wat positieve verhalen over het goede van Amerika. Hoezo chauvinistisch. Daarna bezoeken we met een gids de Crypt, de Rotunda en de National Statuary Hall. De Crypt is de ruimte onder de Rotunda, De Rotunda wordt door de Crypt ondersteund. De Rotunda is de meest indrukwekkende ruimte, de koepel heeft een diameter van 29 meter en is bijna 55 meter hoog. In de National Statuary Hall vind je veel beelden. Iedere staat mag 2 beelden plaatsen in het Capitol. De enige eis is dat de beelden van marmer of brons gemaakt zijn en dat degene die afgebeeld wordt, dood is. Staten mogen de beelden steeds vervangen als ze dat willen. Het enige beeld dat nooit vervangen mag worden is van Rosa Parks, de eerste zwarte vrouw die niet opstond voor een blanke in de bus.

Na de tour zijn we via de ondergrondse tunnel naar de Library of Congress gegaan. Dit is de grootste bibliotheek ter wereld. Toeristen hebben geen toegang tot de leeszalen, maar kunnen deze wel zien vanaf een balkon. De oude bibliotheek is door de Engelsen verbrand en verwoest. President Jefferson heeft toen zijn eigen boekcollectie beschikbaar gesteld aan de bibliotheek. Ook de buitenkant van het gebouw is prachtig om te zien. Na dit bezoek zijn we teruggelopen naar onze fietsen, we wilden gaan lunchen.

Maar aangekomen bij de plek waar onze fietsen stonden, schrokken we flink. Wat we ook zagen, geen fietsen. Walter ging navraag doen bij enkele politie-agenten die op het veld stonden en wat bleek, onze fietsen waren geconfisqueerd door het Capitol. Stom van ons natuurlijk, we hadden kunnen verwachten dat we de fietsen daar niet zomaar tegen een hek konden plaatsen. Maar we hadden haast omdat we op tijd voor de tour moesten zijn en hadden verder niet nagedacht. Aan de andere kant was ik al heel blij dat ze niet gestolen waren maar in beslag genomen. Met een boete zouden we de fietsen toch terug moeten krijgen?!

Dus weer terug naar het Capitol, weer door de beveiliging en eenmaal weer binnen bij de balie naar onze fietsen vragen. Iedereen daar stond te lachen. Zijn dat de mensen van die 6 fietsen, hoorden we iedereen zeggen. Ze hadden natuurlijk niet in de gaten dat wij ze konden verstaan. Er werd iemand van de United States Capitol Police gebeld en daar kwam een grote zwarte agent, bewapend en al. Ze hadden er wel lol in met zijn allen. We werden meegenomen naar het werkgedeelte van de het Capitol, hier liepen allemaal mannen in dure pakken. Daarna mee naar de kelder. Hier zaten meer agenten, ook zij vroegen of wij die mensen waren van de 6 fietsen. Het verhaal was overal bekend. Nadat Walter allerlei papieren moest invullen, kregen we eindelijk onze fietsen terug. Zonder bekeuring, of deze moet nog thuisgestuurd worden. Daarna liep de politie-agent met ons er achteraan door het Capitol terug naar de uitgang. Dit terwijl wij onze fiets aan de hand hadden, we moesten er eigenlijk wel om lachen.

Eindelijk konden we dan gaan lunchen, het was ondertussen al half 3 geworden. We zijn lekker wat tapas gaan eten bij Jaleo, vlakbij Pensylvania Avenue.

Anouk en Menno besloten om daarna nog naar het National Museum of Air en Space te gaan.

Wij zijn met Manon en Nick nog naar de achterkant van het Witte Huis gefietst en daarna terug naar ons hotel. Daar hebben we ons even opgefrist en omgekleed. Toen weer op pad om de fietsen in te leveren. De zaak was wel gesloten, maar er zou om 18 uur iemand komen bij wie we de fietsen konden inleveren. Dan zouden we ook Nick zijn rijbewijs weer terug krijgen, dat hadden we moeten achterlaten. Maar natuurlijk was er niemand te bekennen. Ik was daar al bang voor na de onbeschofte ontvangst van gisteren. Gelukkig stond er een busje met telefoonnummers van andere filialen en kreeg Walter iemand aan de lijn van het filiaal uit Rosslyn. Hij besloot uiteindelijk te komen, maar dat zou nog wel even duren. Nick en Manon waren al weggegaan om te shoppen. Anouk en ik zijn toen ook maar naar de winkelstraat gegaan, Walter en Menno zouden wachten tot ze het rijbewijs terug hadden.

Gelukkig was het eind goed, al goed. We kwamen om 19.30 uur weer allemaal samen bij J. Paul's, waar we ontzettend lekker hebben gegeten. Zo sluiten we deze dag weer af.  De rest slaapt al terwijl ik dit verslag nog schrijf. Morgen vertrekken we naar New York. Een hele andere stad dan Washington. Washington is mooi, met prachtige gebouwen. New York bruist, maar dat zullen we morgen gaan ontdekken.